Prachtige Politiestaat - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van David - WaarBenJij.nu Prachtige Politiestaat - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van David - WaarBenJij.nu

Prachtige Politiestaat

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

17 September 2013 | Oezbekistan, Buchara

Een reis begeleiden door Oezbekistan... wat beleeft een mens dan allemaal? Nou, een hoop! Met zoveel nieuwe indrukken de afgelopen dagen, vond ik het hoog tijd om weer eens wat te typen.

5 dagen hier voelt inmiddels als een maand. Ben ik echt pas afgelopen donderdag vertrokken? Heb ik echt al zoveel gezien en meegemaakt? Hieronder een kleine greep uit mijn avonturen als reisbegeleider in Oezbekistan.


Controles
Een politiestaat zou een politiestaat niet zijn als je niet OVERAL zou worden gecontroleerd. Dat begint al gezellig 's ochtends heel vroeg bij aankomst in Tashkent. Eigenlijk begint het al Istanbul waar we moeten overstappen maar de vriendelijke man aan de balie wuift ons weg na het zien van 1 naam op de groepsvisum. Heeft wellicht iets te maken met nog 200 mensen die een vliegtuig in moeten.

Afijn, 4 uur later in Tashkent. Buiten ligt een kerkhof met oude Tupolevs en andere russische museum stukken en binnen worden met z'n allen door de douane geperst. 1 voor 1 volgens de namen op de groepsvisum. Wel een beetje opschieten want over een paar minuten hebben de agenten een "techinical break". Daarin wordt duidelijk niet gewerkt (lees: theedrinken).

Na nog wat formulieren waar je op de cent nauwkeurig moet aangeven wat je (smart)phone kost (is dat trouwens dagwaarde of?!?!) mogen we dan toch met z'n allen het vliegveld uit.

Het groepsvisum is dus een document dat ik met mijn leven moet bewaken en ik ben volgens mij nog nooit zo zuinig en voorzichtig geweest met een velletje papier met een sticker erop. :-p Maar goed, all part of the fun!


Geld wisselen
Mocht je je nog geen crimineel voelen na alle controles, doe je dat wel als je geld gaat wisselen. Oezbekistan gebruikt als grootste bankbiljet een briefje van 1000 SUM. Dit komt neer op ongeveer 35 cent. Mocht je dus iets van enige waarde willen aanschaffen moet je een kruiwagen nemen om het geld te vervoeren.

Toen ik geld ging wisselen kreeg ik het ook in een rugtas mee. Haha! Er moet natuurlijk ook een fooienpot gemaakt worden voor deze reis maar niemand wilde deze beheren en ik snap ook volledig waarom: we zijn met 20 man en als je zoveel miljoen sum bij je moet dagen in briefjes die omgerekend 35 cent waard zijn, dan sleep je jezelf wel een hernia.


Oezbeekse ziekenhuizen
De dame die we gaan ophalen ziet er uit alsof ze op stap gaat en haar parfum geur vult het autootje waar we in zitten... We hebben zojuist een tolk opgehaald om mee te gaan naar een ziekenhuis waar je nooit van je leven in opgenomen wil worden! Helaas is het wel nodig want iemand uit de groep moet een dokter zien. Na meerdere omwegen in de namaak taxi (om politie te omzeilen), halen we onze tolk op (een vriendin van de jongen achter de receptie van het hotel) en belanden we in het Academisch ziekenhuis van Khiva.

Helaas moeten we wel even wachten want de helft van het personeel is niet aanwezig. Waar zijn ze dan? Ze zijn buiten katoen aan het plukken omdat het de tijd is van katoen oogst. Lijkt me niet meer dan logisch dat je als arts dan even mee gaat helpen. ;-)

Afijn, na een uurtje worden we ontslagen en hoeven we NIETS! af te rekenen. Toch een voordeel uit de Russische tijdperk. :-)

Helaas zijn er meerdere mensen onwel in de groep dus ik heb inmiddels in beste Russisch al meerdere apotheken bezocht om met hand en voeten werk allerlei medicijnen mee te nemen. Gelukkig is geen recept vereist! Gewoon papiertje laten zien met wat je wil en een 3 cm dikke pak bankbiljetten overhandigen. Efficiency ten top!

Mooi is trouwens dat bij enorme bedragen (boven 100.000 sum of 35 euro) ze het geld gewoon aannemen en niet eens tellen. Ze "voelen" gewoon het stapeltje en weten dan hoeveel het is. Prachtig!


Gebouwen
Eergisteren nadat alle straten leeg waren, ben ik nog even door Khiva gaan lopen. Ook gisteren kon ik mijn nieuwsgierigheid niet in bedwang houden en ben aan de wandel gegaan in donkere Bukhara. Wat een wereld loop je dan doorheen!!! Echt waanzinnige bouwwerken van honderden of zelf duizenden jaren oud. Vandaag heb ik geluncht tegenover een plein met een moskee met minaret. Niets bijzonders misschien ware het niet dat de moskee uit de 16e eeuw komt en er 10.000 man in kunnen en dat de minaret bijna 50 meter hoog is en bijna 900 jaar daar staat!!!

En zo zijn er nog ZO veel voorbeelden. Omwille van de lengte zou ik zeggen: binnenkort de foto's! Echt WAANZINNIGE creaties met invloeden van vele volken die hier in de afgelopen eeuwen doorheen zijn getrokken.


Een reis begeleiden in Oezbekistan
Prachtig, intensief, geweldig en verrassend. Als reisbegeleider is geen dag hetzelfde en dat is hier in Oezbekistan al helemaa niet het geval. Vanmiddag heb ik de groep meegenomen naar een buurt buiten de toeristenzone. Rondlopen, weer een mooie bouwwerk bewonderen en vers gebakken brood eten tussen de locals... HEERLIJK! Zo sluiten we weer een mooie dag af: iedereen enthousiast! :-D

Daarna weer even aan het werk om voor morgen een tour te regelen. Lokale gids gebeld: check! Lokale bus geregeld (als dat maar goed gaat): check! Drietal mooie bezienswaardigheden buiten de stad: check!

Groep tevreden: check!
Ultiem genieten: check!

Helemaal weg van Oezbekistan: CHECK! :-)


Meer volgt!

Ps - Omdat ik mijn oude blog niet meer ga gebruiken (en vanaf nu dus deze), heb ik maar weinig e-mail adressen in mijn mailinglist staan. Als je per mail updates wilt ontvangen, kan je het menu links je e-mail adres aanmelden.

  • 17 September 2013 - 20:59

    Toro:

    Oezbeeks biertje: check??

  • 18 September 2013 - 02:08

    Ruben:

    Donderju! Geniet ervan!

  • 18 September 2013 - 12:10

    Kat:

    Cool deef! Have fun!

  • 18 September 2013 - 14:09

    Richard :

    Ha David, ook weer super om te lezen. Succes nog de komende weken. Ik blijf je blog zeker lezen.

  • 18 September 2013 - 14:40

    Léonie:

    Wauw, klinkt echt heel gaaf!
    Heb ook erg gelachen, wat een avonturen, leuk geschreven! :)

  • 23 September 2013 - 10:14

    Nawal:

    Hahaha geweldig!!! Al lezend zag ik jouw gezichtsuitdrukking gewoon voor me ! :D
    Mooi stuk David en zo te horen ook een mooie reis :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

"The world is a book and those who do not travel only read one page" Een nieuwe blog met nieuwe avonturen, reizen, ervaringen, ontdekkingen, trips, tours, verrassingen en zo veel meer. Vanaf nu geen losse reizen maar een groot reis door de wereld... te beginnen in centraal Azie! Enjoy!

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 4026
Totaal aantal bezoekers 21683

Voorgaande reizen:

12 September 2013 - 31 December 2013

Travel travel travel

Landen bezocht: