Tet Tet Tet Tet Tet! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van David - WaarBenJij.nu Tet Tet Tet Tet Tet! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van David - WaarBenJij.nu

Tet Tet Tet Tet Tet!

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

23 Februari 2014 | Vietnam, Hoi An

Op 31 januari was het Têt in Vietnam. De eerste dag van de "lunar year"... Het jaar van het Paard!

Het is een vrije middag in Saigon... Gisterenavond was het laat in de backpackers wijk van de stad. Zo lang ik in Saigon kom, is het er altijd druk en gezellig. Af en toe verdwijnt er een bar of restaurant maar daarvoor verschijnt er al gauw weer een nieuwe... de stad staat niet stil! Ons hotel ligt op loopafstand van alle gezelligheid dus voor je het weet, sta je er middenin.

Ik loop op deze middag door de stad. Vanochtend heb ik met mijn groep een bezoekje gebracht aan de Cu Chi tunnels zo'n anderhalf uur buiten de stad. Hier zijn voor en tijdens de oorlog ruim 250 km aan tunnels gegraven om de Amerikanen van dichtbij te bestrijden... met succes overigens! Hoewel ik inmiddels het hele terein uit mn hoofd ken, :-p blijft dit toch een bzijzondere plek. Overal herinneringen aan (de) oorlog. Wat maakt het toch veel kapot in de wereld...! Ondanks dit, blijf ik een optimistische groep hebben. Sterker nog: wat een top groep!!! :-D 20 totaal verschillende mensen maar onderling kan de verstandhouding niet beter zijn... wow! Zo mag het wat mij betreft altijd zijn! :-)

Het een interessante tijd om in Vietnam te zijn. In tegenstelling tot Nederland, duurt het nieuwjaarsfeest hier een week. Dit uit zich middels uitgedoste mensen die overal flanerend door de stad lopen. In Saigon is een van de grootste straten afgesloten voor het verkeer en is het omgebouwd tot een soort bloemen boulevard. Het is daar stampensvol met mensen die in hun allermooiste tenue rondlopen en vele (honderden?) foto's maken van elkaar. Nu zijn de Aziaten over het algemeen wel redelijk "foto-trigger-happy" maar... you aint seen nothing yet!!! En allemaal met de bekende V-teken. Hilarisch! :-D Ook ik mag een paar keer op de foto en heel even voel ik me weer een celebrity midden in deze miljoenenstad. Verder worden overal party's gehouden en het lijkt wel een wedstrijd wie het hardst herrie kan produceren... wat mij betreft, zijn er alleen maar winnaars. :-p

Speciaal voor Tet zijn er ook enkele "feest nummers" uitgebracht door de Vietnamezen. Hoewel wij helemaal NIETS van de tekst begrijpen, zijn de deuntjes zo aanstekelijk (en hoor je ze ZO vaak) dat na een aantal dagen mijn groep bepaalde gedeeltes mee kan zingen. Tijdens een wat langere busreis wordt door de lokale gids de radio aangezet in de bus en... meezingen maar! Haha!

Nog geen week later bevinden we ons in Can Tho. Dit is de grootste stad van de Mekong Delta met meer dan 1 miljoen mensen. Ook hier zijn de Vietnamezen nog niet uitgefeest. Na een boottocht, komen wij 's ochtends terug bij het hotel waar weer een mooie schouwspel gaande is: felgekleurde draken die op straat dansen (zal binnenkort nog wat foto's uploaden). Met harde muziek op de achtergrond raak je bijna in een soort trans van alle kleuren en bewegingen. Eigenlijk een soort 3 Koningen maar dan Vietnam style. Ruim een uur gaan ze helemaal los!

Inmiddels zijn we ruim 3 weken verder... Na een een week met de groep in Cambodja plus 4 dagen vrij tussendoor, ben ik alweer halverwege Vietnam met de volgende groep. Ik ben in Hoi An; een van de mooiste steden van Vietnam / Azie. :-) Hoewel de meeste versieringen van Tet zijn verdwenen, voelt het toch weer als of er een festival / feestdag gaande is. Overal muziek, gezelligheid en vele kleuren en geuren. Overal hangen ook mooie gekleurde lantaarns die tot leven komen zodra de avond valt...

Het oude handelstadje Hoi An is jaren lang een belangrijke handelscentrum geweest en de vele invloeden van buitenaf zijn de stad volledig ten goede gekomen. Ook is Hoi An gelukkig grotendeels gespaard gebleven in de oorlog.

Dus het feestje gaat verder! Ook deze groep heeft er zin in en we hebben nog de nodige mooie dagen voor de boeg. Voor ik het weet, zijn we weer in Saigon... en kort daarna weer Phnom Penh en Siem Reap... :-D Wat een feest! Het jaar van het paard is geweldig begonnen! :-)

Tạm Biệt!

• 23 Februari 2014 - 14:19

Taffes:

weer een lekker verhaaltje ouwe aap! keep the joy alive ;)

• 24 Februari 2014 - 19:48

Ox:

very very nice my friend!