Zijderoute anno 2013 - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van David - WaarBenJij.nu Zijderoute anno 2013 - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van David - WaarBenJij.nu

Zijderoute anno 2013

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

25 September 2013 | Oezbekistan, Tasjkent

Het is 05.30... Buiten is het nog donker... De dag hiervoor had ik al bedacht hoe mooi het zou zijn om de zon te zien opkomen boven een van de mooiste bezienswaardigheden die ik ooit in mijn leven heb gezien. Maar, eerlijk is eerlijk, ik ben toch ook wel vrij moe dus ik zie wel hoe laat ik wakker word.

Zowaar... na 6 uur slaap ontwaak ik toch optijd en pak ik in alle vroegte een taxi naar het Registan complex in Samarkand. Eenmaal ter plekke is niemand aanwezig behalve een security man die direct op mij af komt lopen. Of ik niet "naar boven wil"? JA! Dat wil ik en na een kleine "tip" mag ik naar binnen en naar boven. Eenmaal boven geniet ik ruim een half uur in alle stilte van een waanzinnige zonsopkomst. Afijn, door velen van jullie al gezien op Facebook. ;-)

Beneden loop ik nog wat rond. Langzaam komt de stad tot leven en ik ontmoet een oudere man die met zijn 2 dochters op pad is. We verstaan elkaar niet maar hij weet duidelijk te maken dat hij uit het Oosten komt (Andijon) en dat hij 3 dochters heeft, een zoon en dat hij in de bouw werkt. Hij biedt mij een stukje brood aan en na goedkeuring van mijn kant, mag ik het hele brood meenemen als ik wil. :-)

Na onze afscheid houd ik een taxi (lees auto) aan om mij terug te brengen naar het hotel. Het is een Lada met voorin 2 mannen. Nadat ik ze begroet met mijn "Salom Aleykum" lachen ze beiden en de een laat een enorme glimlach zien met 4 gouden voortanden. Achter mij blert er kei harde Arabische muziek door de speakers en in de tussentijd vragen ze mij waar ik vandaan kom... Aaaaah! Nederland! Vervolgens wordt door beide mannen allerlei Nederlands elftal spelers opgenoemd. Haha!

Na een korte rit zijn we weer bij het hotel. De chauffeur spreekt ook een beetje Spaans en na een "hasta la vista" rijden ze in hun gammele Lada weer verder... Het is 07.15 en ik kan meteen aanschuiven bij het ontbijt in ons heerlijk hotelletje in Samarkand. En de dag moet nog beginnen!!!


Oezbekistan, "bekend" om voormalige Zijderoute steden is grootendeels bedekt met woestijn. Dit uit zich logischerwijs vooral in heel veel zand en stof maar ook met "zwoele temperaturen". Vandaag was het bv 39 graden. Het voordeel van woestijn is dat het 's nachts lekker afkoelt en dan is het erg lekker slapen in een Yurt onder een volle maan. Gelukkig hebben we dit dan ook 2 nachten mogen doen.

Na een heerlijke avondmaal en locale muziek rond een kampvuur, ben ik een zanduin opgeklommen en staarde ik de leegte in. Zo stil, zo donker... zo LEEG!

Afijn, back to earth om de volgende dag lekker rond te hobbelen op een kameel. Hoewel ik dit eens eerder had gedaan was het natuurlijk niet meer dan logisch om juist hier dit te gaan doen. Honderden jaren geleden was dit namelijk aan de orde van de dag en vele caravaans trokken door dit lege landschap met vaak alleen de maan als licht en de sterren als navigatie.

Eenmaal aangekomen in de steden werd en gehandeld met producten uit alle windstreken: Middellandse zee gebied, Midden Oosten, Centraal Azie, India en natuurlijk China. De reizigers deden zich tegoed aan thee in "Karavanserai's" en aten plov (HET gerecht van Oezbekistan bestaande uit rijst, schapenvlees, wortels, ui, rozijnen en veel kruiden).

Door alle handel (en ook door de vestiging van wetenschappelijke centra) groeiden deze uit tot machtige en prachtige steden waar om de zoveel tijd weer een nieuwe volk / heerser het roer overnam.

Nu in Tashkent (2.2 miljoen mensen) vinden we in de verte nog een kleine beetje Zijderoute zij het met een paar verschillen... de kamelen zijn vervangen door Lada's en Deawoo's die druk door de straten scheuren. Thee vloeit nog rijkelijk terwijl mensen aan hun plov of shaslick zitten (die allebei heerlijk zijn overigens!). Ook vodka mag natuurlijk niet ontbreken. In een grote markt in het centrum wordt nog volop handel gedreven hoewel de "zijde" van destijds grotendeels is vervangen door "made in China" producten en andere ongein.


Anyway, ik had me voorgenomen om weer allerlei verhalen te gaan typen maar dan zit ik hier morgen nog. ;-) De heerlijke geuren van buiten komen alweer voorbij dus time for dinner!

Dank voor de leuke reacties (zowel hier als via andere media). Ik zal me proberen in te houden met de hoeveelheid foto's. :-p

Greetz from Uzbeki! :-D

  • 25 September 2013 - 15:38

    Ruben:

    Ik wil daar ooook heen! mooi hoor!

  • 25 September 2013 - 15:42

    Kat:

    IK OOOOOOOOOOOOK!

  • 25 September 2013 - 16:46

    Ox:

    Geweldig!

  • 25 September 2013 - 19:46

    Taffes:

    mooi man. nog wat geleerd ook van je verhaal. keep them coming!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

"The world is a book and those who do not travel only read one page" Een nieuwe blog met nieuwe avonturen, reizen, ervaringen, ontdekkingen, trips, tours, verrassingen en zo veel meer. Vanaf nu geen losse reizen maar een groot reis door de wereld... te beginnen in centraal Azie! Enjoy!

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 21672

Voorgaande reizen:

12 September 2013 - 31 December 2013

Travel travel travel

Landen bezocht: